torsdag den 13. november 2014

Slut prut finale (online lowcarb forløb)...

Så er lowcarb onlineforløbet ved vejs ende - hvad fik jeg så ud af det tænker du måske?!
Jeg fik en portion selvindsigt og fik, selvom det lyder helt åndssvagt, lagt kulhydrat"forskrækkelsen" på hylden!

Inden tatjanas forløb forventede jeg ikke ligefrem at tabe mig. Eller måske havde jeg en lille skjult dagsorden inderst inde, der lød på at mindske maven. Men officielt tror jeg mest det gik på at prøve forløbet af og se hvad jeg kunne få ud af det. Jeg spiste jo lowcarb det meste af tiden i forvejen, så forventede ikke det store på kostfronten. Det må man dog sige at jeg fik.

Forløbet satte en masse tanker i gang omkring kost, kostprincipper, kost og bevægelse og ikke mindst regler! Jeg fik under forløbet en form for klaustrofobi og havde behov for at sprænge rammerne, fjerne reglerne og leve uden tanker om at noget mad er forbudt. I mit tankemylder kom jeg frem til at jeg ikke har lyst til at sætte nogle madvarer eller makronæringsstoffer (som kulhydrater) i bås som forbudt. Min verden blev alt for sort hvid og jeg har lige så stille slækket på reglerne.

Men hvad spiser jeg så nu? Jeg spiser stadig primært lowcarb - tror jeg nok. Jeg spiser for det meste æg og grønt eller mælkeprodukter til morgenmad. Jeg bruger stadig overvejende nødder og andre lowcarb toppings, men spiser også ind i mellem tørret frugt, almindelig frugt og hjemmelavet müsli på. Til frokost spiser jeg stadig overvejende lowcarb i form af rester fra aftensmaden (oftest noget grønt eller en salat m. kødrester, æg eller tun til. Og så noget fedt i form af nødder, mælkeprodukt eller olie). Dog er jeg også begyndt at spise en smule bulgur eller couscous ind i mellem eller spise en lille portion af det mad børnene på jobbet får (i dag spiste jeg foreksempel en hjemmelavet lowcarb bolle m. guacemole og grøntsager og spiste lidt af børnenes lakselasagne til). Om eftermiddagen har jeg åbnet op for lidt carbs som mellemmåltid. Fx. spiser jeg to af disse grove pizzasnegle med lidt grønt til eller sådan en her müslibar). Til aften er det stadig primært lowcarb, som jeg plejer. Jeg har dog åbnet op for lidt ris, pasta og kartofler i små mængder ind imellem (priært når jeg spiser aftensmad efter mine instruktørtimer).

Altså er jeg hverken lowcarb eller highcarb - hvis jeg selv skal definere mine kostprincipper er jeg nok mere "godt med grønt" og så skal der ellers være plads til det hele. Jeg har det rigtig godt lige nu (min mave kan dog godt mærke de flere kulhydrater, men håber den tuner sig ind på min spisemåde i fremtiden). Jeg nyder at jeg ikke skal gå rundt og have dårlig samvittighed hvis jeg snupper en halv bolle på arbejdet. Jeg har det fantastisk med mig selv. Jeg tager lidt lettere på det med kosten og det smitter af på mit syn på kroppen.

Så et eller andet har forløbet givet mig med på vejen - nemlig det eftertænksomme, tag farten af og nyd turen agtige. Jeg fik ikke brugt meditation så meget, men det med at mærke efter hvad det er der tapper mig for energi og bruge kræfter på at tænke over hvad jeg kan lave om på i stedet for at være i offerrollen (den brugte jeg nu heldigvis også meget sjældent før. Har altid været en handlingens kvinde. Men beslutningerne er og har altid været sværre at tage) har jeg taget med mig.


Sidst men ikke mindst har forløbet (men nok mest facebookgruppen og deltagerne på forløbet) åbnet mine øjne for at vi ikke skal finde os i hvad som helst! Vi skal have det godt og intet betyder mere end det. Et arbejde skal ikke gøre dig træt og ked af det og det skal familie og venner heller ikke. Det er ikke alt du kan gøre noget ved her og nu, men måske kan du ændre små ting eller ligge en plan for en større ændring. Handles det kan der i hvert fald altid!

Så tak fordi jeg måtte være med på min
og andres rejse de sidste 10 uger.
Er man ude efter en guide til et vægttab,
kan Tatjanas forløb helt klart anbefales!
Hun fortæller dig ikke blot at du skal spise masser af grønsager,
men bekymrer sig for dine livsmønstre og guider dig igennem en 
personlig rejse.
Find forløbet her!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar