onsdag den 26. november 2014

Chili con carne...

Yay!
Jeg har til aften lavet min aller første chili con carne og den blev intet mindre end fantastisk!
Selv min meget chili con carne erfarne kone var ellevild. Altså vi taler så god, at jeg faktisk ikke helt selv forstår at jeg har ramt så meget plet.

Opskriften er inspireret af utallige opskrifter fra nettet. Jeg googlede nemlig retten og læste ingredienserne igennem og så brugte jeg ellers hvad vi havde og så lidt ekstra chokolade - selvfølgelig ;)


Chili con carne:
4 personer

400g hakket oksekød
1 ds kidney bønner
3 porrer (kan udelades)
2 løg
2-3 fed hvidløg
3 store gulerødder
fedtstof til stegning
2-3 små røde chilier (skru op og ned efter smag. min var ikke stærk)
1½-2 tsk spidskommen
1 tsk kanel
2 tern/20g mørk chokolade
salt og peber

Rens og skær porrer, løg og hvidløg. Riv gulerødderne på et rivejern. Svits løg og hvidløg i fedtstof i en stor gryde. Herefter kommes porrer og kød med og svitses til kødet er brunet. Kom de flåede tomater og gulerødderne i. Kom krydderierne og chokoladen i. Lad det simre i ca. 10 minutter og kom herefter bønnerne i. smag til med krydderierne og lad simre i minimum 20 minutter.
Tip: Brug de grøntsager du har fx. peberfrugt. Brug evt. en klat fed cremefraiche på toppen.


 Egentlig var tanken at det skulle være
sin carne - altså uden kød, men
konen holdte på at det skulle være med kød.
Er du derimod vegetar, smider du bare en dåse ekstra bønner i.
Smager godt både med og uden ris.

Bon apetit.. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar