torsdag den 11. september 2014

Tærte....

Den anden dag slog det mig hvor lang tid siden det var at jeg havde fået tærte og jeg følte mig straks snydt! Som et barn på 4år besluttede jeg at det absolut måtte være tærte-tid og jeg hoppede ind på nettet for at finde en opskrift der tiltalte mig eller kunne revideres så den gjorde.

På min tur rundt på nettet faldt jeg over en tærteopskrift hos Frk sveske. Det er den opskrift jeg har brugt til bunden og derefter selv leget med fyldet.


Tærte:
ca. 4 personer

Bund:
2 dl mandler
½ dl sesamfrø
½ dl solsikkekerner
1 spsk fiberhusk/loppefrøskaller
1 tsk salt
40 g smør (fast, ikke smørbart!)
1 æg
 
Tænd ovnen på 160 grader varmluft. Blend herefter mandler, frø og kerner til mel i minihakker. Kom melet i en skål og tilsæt fiber samt salt. Når dette er gjort æltes smøret ud i melet. Til sidst kommes ægget i og dejen æltes godt sammen. Pres dejen ud i en tærte- eller spingform til den er lige tyk over det hele.Prik tærtebunden med en gaffel, inden den forbages 15 min.
 
Fyld:
 
4 æg (mere eller mindre alt efter størrelse og fyld)
Porrer
Frisk spinat
Løg
Røget laks
Salt og peber
Revet ost/Parmesan
 
Rens porrer, spinat og løg og skær det i stykker. Kom det i en skål hvor æggene også slåes ud i. Skær/riv laksen i stykker. Rør det hele sammen og tilsæt salt og peber. Kom fyldet op i den forbagte tærte og kom ost på toppen. Jeg lavede en halv med revet ost og en halv med parmesan, for at få brugt nogle rester. Du gør som du helst vil.
Tip: Tærte er en perfekt anledning til at få brugt rester fx. slatne grøntsager eller rester af kød og ost.


Jeg serverede tærten med råkost til.
Hvad er dit yndlings tærtefyld? - Inspirer mig endelig :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar