fredag den 26. september 2014

Lykken er flad mave og squatrøv...

Det her indlæg er egentlig affødt af egne oplevelser og tanker, men også Christian Bitzs nye bog "uperfekt". Jeg har hverken skimmet eller læst bogen - faktisk slet ikke været i nærheden af den og alligevel sætter den tanker i gang hos mig!

Jeg har tidligere været til fordrag med Christian Bitz og han er jo både sjov at hører på og lækker at se på. Ikke desto mindre har han ud fra min oplevelsesverden prædiket uopnåelig sundhed i mange år. Han er (eller måske mere var, viser det sig nu) fortaler for at man skulle træne (luk munden og let røven!), spise skyr og broccoli til hverdag og nyde et enkelt eller to stykker chokolade i weekenden.

Nu spørger jeg så bare lige ud i forum - hvor mange mennesker kan leve op til dette sundhedssyn?!
Ikke mig og højest sandsynligt heller ikke dig!

Det billede som medierne stiller op som værende "den sunde levevej" er ikke realistisk for særlig mange af os. Ja vist er der nogen som kan holde sig inden for de guideslines der bliver udstukket, men gør det os (majoriteten) uperfekte?

Jeg scroller ned igennem instagram, springer lidt fra profil til profil og fordriver tiden. Jeg bilder mig selv ind at instagram og alle dets sundhedsprofiler motivirer mig, men hvad der egentlig ofte sker med mig er at jeg føler mig usund. Jeg kan ikke leve op til de sociale mediers billede af sund. Jeg kan og har ikke lyst til at træne hver dag. Jeg kan og vil ikke leve af kylling, skyr og æggehvider. Jeg har ikke en flad mave og da slet ikke nogen lækker rund røv (hvad fanden er der med at kvinder med en stor røv skal nedgøre kvinder med en lille røv for at ophøje dem selv?! #mankanikkestolepåenpigemedenlillerøv har godt nok givet mig mindreværdskomplekser eller skabt vrede i mig op til flere gange! Nå, det er nok en helt anden diskussion. Måske kimen til et helt andet indlæg).

Så det, det perfekte billede i virkeligheden gør, er at give mig og helt sikkert også en masse andre "normale" mennesker oplevelsen af at vi ikke er sunde nok. Oplevelsen af at vi må være undermennesker der åbenbart ikke har kimen af kontrol i vores krop. Oplevelsen af ikke at være gode nok og da slet ikke gode nok til at kunne synes om os selv og nyde livet!

Det synes jeg satme godt nok er en forfærdelig tendens. Christian Bitz gør klogt i at springe ud som uperfekt og fortælle at han da godt nok løber hver dag, men tilgengæld spiser han også chokolade og is i hverdagene og mon ikke han også har en del andre mindre flatterende sider....

Hvor vil jeg så hen med det her....Jeg har et ønske om at vi kan nærme os et billede af sundhed som noget invidiuelt og som en flydende størrelse der hele tiden kan ændre sig.

For mig handler sundhed om energi, livskvalitet og udeblivelse af sygdomme. Jeg skal ikke gøre mig hellig, for jeg vil også gerne have en flad mave og en lækker rund squatrøv. Jeg tror bare ikke på at sundhed kun handler om den fysiske fremtoning. Tværtimod!

Jeg tror i langt højere grad at sundhed kommer inde fra. Når man føler sig godt tilpas i sin krop, er glad for sin prson, vågner op om morgenen, er frisk og motiveret (det meste af tiden) og går i seng med følelsen af at livet er ok. Sundhed handler ikke om hvorvidt du har spist chokolade på en onsdag eller en lørdag, men tværimod om at du nærer din krop med mad som den kan bruge som benzin og indimellem er det også mørk chokolade, lakrids eller bland selv slik.

Jeg har selv utrolig svært ved denne balance og har oven på mit vægttab haft utrolig meget dårlig samvittighed omkring mad og træning. Det er forkert. Mad skal være en nydelse og træning lige så. Livet skal være værd at leve og vi skal have det sjovt mens vi er her.

Sundhed handler for mig om livskvalitet - både fysisk og psykisk!


Hvad er sundhed for dig?
Lader du dig påvirke af mediernes sundhedsidealer?

1 kommentar:

  1. Ved du hvad, Stefanie? Jeg ved godt du er i en læringsproces lige nu, hvor du skal lære, at have et sundt syn på sundhed og dig selv. Men hold op hvor har du allerede rykket dig milevidt, fra dengang jeg startede med, at følge bloggen. Virkelig flot :-) Og jeg er meget enig med dig, i det her fantastiske indlæg, hvilket nok ikke kommer som en overraskelse!

    Og hvad sker der for det hashtag der? Det har jeg aldrig set, men det gør mig da mega harm på trods af, at jeg selv har en kæmpe nummi! Hvad er det for en måde, at kategorisere på? Haha, hvor er det da bare sjovt.

    Ligesom jeg overhovedet ikke synes om alle de der citater der starter med 'Real women ......' Eller 'Real men.....' Som om nogen af os forkerte! Ja, jeg bliver også vred ......

    SvarSlet