tirsdag den 21. oktober 2014

Slinger i valsen, er vel også en slags vals...

Uh...det har længe været tid for en opdatering angående min deltagelse på lowcarb onlineforløbet.
Jeg må ærligt indrømme at jeg har syltet det. Jeg har også haft en ferie og noget sygdom, der har slået med ud...men ja, det er sgu nok mest fordi jeg ike har vidst hvad jeg skulle skrive.

Jeg synes stadig at forløbet og materialerne som Tatjana har stykket sammen er rigtig godt. Der bliver taget hånd om kosten, det mentale og træningen. Udover det bliver man støttet og guidet dagligt i den lukkede facebookgruppe.

(Vægttab tager tid. Ovenstående billeder er der 
ca. 7 år i mellem. Indtil for ca halvandet år siden, bestod min kost af 
alt slags mad - også kulhydrater. )

MEN...Jeg må ærligt indrømme at jeg har trukket mig lidt. Jeg har nu i halvandet år spist lowcarb og har haft det rigtig dejligt på den kost, men synes det strammer til. Hvad fanden mener hun med det tænker du måske. Jeg mener at jeg sådan set stadig spiser lowcarb, men samtidig tumler en hel del med det mentale i at føle mig "fanget" i en kostretning.
Jeg har lyst til at bryde fri! Jeg har lyst til at give mit sind og mine tanker fri. Jeg har brug for at øve mig i at spise uden dårlig samvittighed. Jeg har lyst til at mad ikke skal være fantastisk og skyldbetonet.

Det betydder IKKE at jeg skal spise mig mæt i bland selv slik, pasta og rugbrød. Min mave kan stadig ikke tåle store mængder af de kulhydrater der får blodsukkeret til at flyve i vejret. De skal selvfølgelig stadig indtages meget moderat og med omtanke. Det betyder blot at jeg vil spise som jeg plejer (altså lowcarb), men uden at tænke på at fx. bagte rodfrugter har et højt indhold af kulhydrater. Det betyder at jeg vil spise med maven og ikke med hovedet. Jeg vil servere kulhydrater for min krop efter træning og måske mere end det. Det betyder at jeg vil fokusere på stadig at skovle en masse grønt ind, spise frugt med måde og mælkeprodukter hvis jeg har lyst.

Når der er noget mad man skal spise og noget man ikke må spise, bliver verden nemt sort hvid og den dårlige samvittighed kommer ind fra højre. Med den dårlige samvittighed kommer tanker som "jeg er ikke sud nok", " jeg kan ikke engang følge en kostretning" osv. Det skal være slut!
Jeg kan mærke at jeg er gladere i de perioder hvor der er balance og hvor mit forhold til mad er fuld af nuancer mellem det sort/hvide. I perioder hvor det ikke er enten eller. Det er perioder hvor jeg træner moderat og spiser lidt guf/lækkerier i ny og næ, at jeg nyder livet allermest og synes aller bedst om mig selv.

Det betyder mere eller mindre at jeg vil arbejde på,
 at kappe båndende mellem den dårlige samvittighed og mad!
Lige nu handler det om at jeg er glad, med eller uden 2 kg ekstra...

 Billede fra en fantastisk venindedag med genbrugsjagt, god mad og shopping.
 Det fyldte bestemt glæde og energi på kontoen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar