fredag den 23. januar 2015

Sundhed behøver ikke at være svært...

Dagens indlæg udspringer egentlig af Tatjanas indlæg.
Hun skriver at mange af hendes klienter tror at sundhed kun er tilstede når der laves gourmetmiddage, men sådan er det ikke. 

Livet kommer på tværs, vinteren har suget din energi eller du har fået nyt arbejde. Også her skal vi kunne spise sundt. Især fordi at den sunde mad er den bedste benzin for din krop, som hermed kan frigive mere energi og overskud!

Nu hvor jeg sidder og skriver at kroppen skal have sund mad, kommer jeg til at tænke på at det er et vidt begreb!
For mig er sund mad: Alle slags grøntsager og frugt, frisk og uforarbejdet mad, hurtige kulhydrater og stivelse i små mængder og så selvfølgelig lækkerier i små mængder. Så egentlig handler det om at spise lidt af hvert, men overvejende grønt. Fx kan man sagtens spise en rugbrødsmad med makrel, men så synes jeg der hører sig en salat eller nogle grøntstave til.

Anyways...for at vende tilbage til indlæggets egentlige indhold, så kan man sagtens leve sundt på alle niveauer.
Jeg er selv typen der elsker at være i køkkenet (ellers var det sguda godt nok også virkelig op ad bakke med en madblog), men jeg har også dage eller perioder hvor det hele er hårdt.
Det er i disse periode det er vigtigt at tænke i basisråvarer frem for retter.

De fleste har vel overskud til at stege en hakkebøf og skrælle 3 gulerødder til. Eller scramble to æg på panden med skyllet spinat. Måske har du endda en pose haricot verts (bønner) i fryseren som du enten kan koge eller smide i ovnen og spise en klat købt mayo eller pesto til og en hakkebøf eller frikadelle - det er faktisk lækkerier og gourmet for mig!

Dette fad tog mig 10 minutter at lave og sammen med
rispapir, bliver de til lækre vietnamesiske forårsruller.

Altså jeg sørger for altid at have gulerødder, agurk, peberfrugt, spinat/salatmix og ofte cherrytomater. Alle disse ting kræver minimum af forberedelse før det kan spises. Desuden har jeg også ofte nogle lidt grovere grøntager som kål og broccoli, som heller ikke nødvendigvis kræver stor tilberedning.

For at få fedt har jeg ofte også avocado, (machandel) mayonnaise, pesto og olier i køkkenet.

Protein er også vigtigt for mætheden og der har jeg altid æg, tun og skyr. Nogle gange også pålæg og forskellige rester fra aftensmaden.

Udover det har jeg nødder, frugt, frugtstænger, proteinbarer, færdigkøbte supper, (bønne)pasta og ris.

Så ud fra ovenstående basisting kan jeg ALTID lave et sundt måltid på maks 10 minutter. Og ingen! skal bilde mig ind at de ikke har 10 minutter til at lave mad. Så vidt jeg ved tager det 2 minutter at tænde computeren, 2 minutter at finde just eat, 2 minutter at bestille og 4 minutter at gå til døren og hente maden, betale og finde service til at spise af.

Og skulle du have lyst til takeaway eller har du ikke samme basislager som mig (jeg er exceptionelt praktisk anlagt og indrømmer det gerne), så køb færdigsnittede salater og grønt eller find et sundere alternativ hos takeaway stederne (fx. kebab m. salat eller wok. Eller salat, juice og sandwich fra nogle af alle de "fitness takaway" steder der blomstrer op).

Så manglende overskud,
 er ikke en undskyldning for ikke at spise sundt!

-Så handler det måske mere om at spise
på sine følelser, og det er en helt anden snak! 





Husk at i kan dele mine indlæg med jeres
venner på facebook, hvis i synes godt om det.
Tryk på facebook ikonet i hjørnet.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar