søndag den 30. marts 2014

Budget, madplaner og sund og lækker mad - hvordan?!

Jeg elsker planer, skemaer og budgetter. Jeg elsker at planlægge og have styr på tingene. 
Derfor sad jeg, som så ofte før, og læste reklamer på denne søndag eftermiddag. 

Den gang jeg var barn/teenager tømte jeg altid postkassen når jeg kom hjem fra skole og læste reklamer som det første! Egentlig mærkeligt når jeg jo ikke skulle handle, men jeg syntes (og synes stadig) at det er noget af det mest hyggelige.

Ikke nok med at det er hyggeligt, så tilfredstiller det også mit krejler-gen. Jeg laver altid indkøbslister (her er app´en "colornote" virkelig god) ud fra de forskellige tillbud og cykler/går rundt og handler ind. Ud fra det laver jeg så en madplan til ugens løb. Det er så skønt, så skønt, så skønt! :)

Da jeg så sad i dag og læste reklamer og derefter svingede rygsækken på ryggen (og tog min kone og hendes rygsæk med) og gik ud på min tilbudsjagt og til sidst kom meget tilfreds hjem, tænkte jeg at jeg måske skulle dele ud af min tilbuds"viden". Jeg har jo et relativt lavt madbudget og får alligevel sund, nærende og lækker mad (og en lille andel økologi), så hvorfor ikke fortælle lidt om hvordan jeg kommer dertil...

Læs reklamer/kig efter tilbud
Ja, i har nok fattet at jeg elsker at læse reklamer. Selv er jeg tosset med dem af papir, men gider du ikke dem er der hjælpe at hente på tilbudsugen eller min reklame.
Desuden findes der et hav af apps til mobilen.
Sæt dig ned med en kop the og læs reklamerne. Tag dig god tid og hyg dig med det.
Selv gør jeg det at jeg skriver alle de gode tilbud ned på sund og lækker mad (ud fra hvad jeg har i fryseren og køleskabet). Oftest kigger jeg på ting som peberfrugt, salat, andet grønt, frugt, kød, forskellig ost, bacon, æg og mælkeprodukter.



Så går den vilde tilbudsjagt
Nu er det så at jeg smider rygsækken på ryggen og går eller cykler (nu skal jeg ikke lyve...til tider bliver bilen også brugt hvis jeg alligevel skal ud at køre) rundt til de forskellige supermarkeder. Det er god motion og hvis du har en god veninde eller din kæreste med er det oven i købet hyggeligt!
På denne tilbudsjagt køber jeg ofte også andre gode tilbud med hjem, end dem der står på sedlen. Datovarer er simpelthen guds gave til folk med udpræget krejler/planlægger-gen. Jeg køber altid fiskefars på dato (ca 15 kr pr pakke) og steger det samme dag. Så er der til madpakken de næste par dage. I dag købte jeg desuden A38 og hamburgerryg på dato. Da jeg har kærnemælk i køleskabet bliver aftensmaden derfor koldskål (kærnemælk, A38, vanille og citron) og hamburgerryggen kan bruges til aaaalt muligt (eller fryses).

 Her er der indkøb for ca. 330kr. og det er endda med "luksus" varer som jordbær (til koldskålen), spiseklarer avocadoer og lidt økologi ;)


Planlægning = madplan
Når jeg så kommer hjem med alle mine gode indkøb, så skal der planlægges. Det meste planlægges efter holdbarhedsdato og er det svært at få til at gå op (det sker kun ved for mange dato indkøb) er der jo altid fryseren som buffer. Stort set alt kan fryses og jeg fryser altid overmodne bananer, pålæg, fløde og rugbrød der ikke kan nå at blive spist.



Desuden er der INTET der går til spilde herhjemme. Jeg elsker rester i alle afskygninger. Jeg havde en gang en veninde, som boede lige på den anden side af gaden. Vi lavede altid sammenskudsmåltider hvor vi tog vores forskellige rester med. Det var simpelthen bare lykken. Sådan helt tapas agtigt ;)


Mmmm...min koldskål smagte fantastisk!
Hvad fik du til aftensmad?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar