fredag den 12. december 2014

Svampet choko-orange kage...

Jeg har uden sammenligning lavet den lækreste "sunde" kage nogensinde!
For det første smager den som ganske almindelig syndig kage - jeg lover det. For det andet er den dejlig svampet, som jeg personlig bedst kan lide dem. For det tredje er der lækker eftersmag af både chokolade og appelsin. For det fjerde er den virkelig nem og lave - af helt almindelige basisvarer.

Og sidst men ikke mindst indeholder den ikke mel og sukker og er bygget op om en grøntsagsmos. Det lyder for godt til at være sandt, men så må du jo prøve den af for at forstå ;)


Choko-orange kage:
ca. 10-12 stk
(1400kcal i alt)

½ hokkaidohoved (stort)
1 spsk kokosolie (kan udelades)
10 dadler (husk at fjerne stenene)
1 tsk vanillepulver
100g mandelmel
50 g bagekakao
30g kokosfiber (IKKE kokosmel. Dette kan købes i store supermarkeder)
60g mørk chokolade (jeg brugte 70%)
saft og skal fra en økoappelsin
4 små æg

 Skyl hokkaidoen, skær den over og rens den. Skær den i tern og svits den i kokosolien. Ca. 5 minutter. herefter kommes en smule vand i og det gives ca. 5 minutter mere. Herefter tages gryden af og dadlerne kommes i (husk at fjerne stenene!). Det hele blendes til en mos med en stavblender. Mosen kommes på køl.
Når mosen er afkølet kommes vanille, kokosfiber og mandelmel i og røres godt sammen med mosen med en ske. Riv appelsin skal og pres saften ned i dejen. Derefter hakkes chokoladen og røres i sammen med kakaoen. Når det hele er rørt godt sammen kommes æggene i og det hele røres sammen til en ensartet dej.
Beklæd en bageform med bagepapir. Jeg brugte en springform, men en firkantet former også helt fin.
Bages ved 200grader i ca. 70 minutter.
Lad kagen køle af og spis den kold.

Nyd den evt. med lidt is eller skyr til!
Og husk at tagge mig @stefaniesunivers eller brug #stefaniesunivers
hvis du er på Instagram og prøver mine opskrifter.
Det er så hyggeligt at kunne følge med...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar