lørdag den 21. december 2013

kokostoppe (uden mel og sukker)....

For nogle dage siden smed jeg en opskrift ud på cookies. De smagte faktisk meget hen ad kokostoppe og havde en dejlig konsistens, så jeg tænkte at jeg ville prøve dem af i dag, mens min kæreste lavede traditionelle vanillekranse.


Kokostoppe:
ca. 20 stk

110 g hasselnøddemel
2 æg
30 g kokosmel
3 store tsk kokosolie
1 tsk bagepulver (kan sikkert udelades)
 40 g mørk chokolade (minimum 70%)

Hak hasselnødder i minihakkeren. Bland alle ingredienserne, undtagen chokoladen, i en skål. Masser/ælt det sammen til en ensartet masse. Form små toppe og stil dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Bag dem ved 180 grader i 10 minutter. Lad toppene køle af mens du smelter chokoladen. Dyp bunden af toppene i den smeltede chokolade. Herefter skal de køle til chokoladen størkner.
Værså god at servere...





Jeg er i "søde sager fælden" big time for tiden.
Jeg troede jeg havde fået bugt med den dårlige samvittighed
og de følelser, der overmander mig i disse perioder.
Men tilbagefald har vi vel alle....
Nu vil jeg prøve at lade den dårlige samvittighed gå på juleferie, 
og nyde julen med alt hvad det indebærer....


2 kommentarer:

  1. De ser lækre ud. Jeg kæmper også lidt med sukkertrang for tiden. Det er svært her i julen, når man har så travlt og ikke får lavet ordenlige alternativer selv. I dag har jeg dog endelig fået lavet dej til vaniliekranse paleostyle og pebernøddekugler og dadelkugler med chokokugler. . . .. og fortsætter måske så lidt i sukkerfælden, men i sundere til :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke som sådan tænkt mig at spise alternativer i julen. Jeg skal nå både svigerfamilien og begge mine forældre (skilt) i juledagene, så vil spise med omtanke. Har dog taget en græsk yoghurt og hjemmelavet musli med så morgenmad i det mindste fylder maven godt. Og så kan man både juleaften og til julefrokoster for det meste sagtens snige sig uden om brød kartofler osv. Så vælger jeg at gå all in på traditionel juleslik og ris a la mande. Det er ikke det du spiser mellem jule og nytår, men mellem nytår og jul du bliver fed af ;)

      Slet