mandag den 24. juni 2013

Dadelkugler m. nøddesmør, chokolade og kokos

Jeg er kommet tilbage til virkeligheden, efter to meget hektiske uger og en personaletur til Læsø.
Det betyder også at der har været lidt stille på bloggen, men det betyder ikke at jeg ikke har eksperimenteret, kokkereret og spist lækker mad....tværtimod.

Dadelkuglerne var en alternativ sukkerfri snack, der skulle hjælpe mig igennem første dag på personaleturen. Jeg havde hørt at der blev bagt kage til turen og tænkte straks at hvis jeg skulle have den mindste chance for at holde mig fra den, skulle jeg have et alternativ. Desuden har jeg en kollega med diabetes som jo også kunne nyde godt at dadelkuglerne

Kuglerne blev dog allerede spist i bilen på vej til færgen. Altså inden kagen med sukker blev taget frem. Alle 4 i bilen var vilde med kuglerne - inklusiv mig selv ;)
Det var et forsøg på at lave nogle andre dadelkugler end de sædvanlige med chokolade og kokos og evt. lidt mandler.
Nå skal i ikke bare have opskriften på den lækre og sukkerfrie snack....

Dadelkugler m. nøddesmør, chokolade og kokos:
(Lille portion)

6-9 Saftige dadler
2 tsk Nøddesmør (jeg brugte en med mandel, peanut, cashew og hasselnød)
2 tsk Proteinpulver (jeg bruger øko valleprotein)
Vaniliepulver
Kokosmel
Kakaopulver

Fjern sten fra dadlerne og smid dem i en foddprocesser/minihakker/blender sammen med nøddesmør, vanilie og proteinpulver. Blend til ensartet masse. Brug kokosmel til at gøre massen mere fast (stil den evt på køl) inden kuglerne rulles. Rul derefter kuglerne i kokos og kakao.
Tip: Rul evt kuglerne i hakkede nødder, smeltet chokolade, lakridspulver eller andre lækkerier.

Billedet er fra en tidligere portion, som er
lavet uden nøddemsør og proteinpulver og med hakkede 
mandler og solsikkekerner.


Dadler er en god ide som erstatning for sukkerholdige snacks, men er på ingen måde low carb og påvirker også blodsukkeret. Så hold igen og ja, brug dem kun som dessert eller efter træning.

Ugens madplan:
Mandag:          Æggewraps m. hakketoksekød og grønt
Tirsdag:           Fiskefrikadeller m. smørdampet spidskål
Onsdag:           Kylling i karry m. blomkålsris
Torsdag:           Kotelletter m. grønt

Jeg har vil lige minde om at i enten kan følge mig ved at tilmelde jer nyhedsbrev 
på mail eller følge mig på bloglovin....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar