torsdag den 14. november 2013

Hjemmelavet kakaomüsli uden stivelse (gryn osv)...

I weekenden var jeg til 10 års jubilæum på min efterskole - ja, det siger noget om ens alder...men jeg er tosset med den livsfase jeg er i lige  nu, så det rører mig på ingen måde. Jeg er glad og tilfreds med mit liv og hvad jeg har oplevet og været igennem siden efterskolen. Det betyder også at jeg slet ikke var nervøs for det, men dog spændt på at gense mennesker, lokaliteter og lærer som jeg ikke har set i en menneskealder.
Det var en fantastisk oplevelse! Jeg er jo sådan lidt halv gammel og sentimental, så da jeg kørte der fra var der maaange følelser der farede rundt i mig...

Anyways, det er jo mad det skal handle om. Der er dog en mening med at jeg startede ud med at fortælle om jubilæet. Nede på efterskolen kom jeg nemlig i snak med en af mine gamle efterskole veninder som følger min blog når mans og børn ikke tager alt tiden. Hun spurgte ind til nem morgenmad og jeg kom med forslag om noget med æg og grønt, grød eller græsk yoghurt m. min hjemmelavede kakaomüsli. Overbevist om at den lå på bloggen henviste jeg hende her til, men det gør den ikke - oh ak og ve!

Så her får i den....


Kakaomüsli:

2 spsk kakaopulver
ca. 2 dl kokosmel
ca. 2 dl mandler
ca. 2 dl hasselnødder
ca 1 dl hørfrø
evt. andre nødder efter smag og behag

Spred hasselnødderne ud på en bageplade og stil i ovnen på 150 grader i 5-10 minutter. Når tiden er gået har du "nougatnødder" (kan også spises som snack - de smager himmelsk!). Hasselnøddeskallen skal dog nulres af inden de skal bruges. Hak mandlerne og smid på en pande. Varmes op et par minutter ved middelvarme. Herefter smides kokosmelet på. Det skal også stå og riste lidt. Imens hakkes de resterende nødder og smides på panden sammen med kakaopulveret. Sluk for varmen og smid hørfrøene på panden og lad dem stå og poppe. Når det er færdigt blandes nougatnødderne/hasselnødderne i og det opbevares i et lufttæt glas.

Vi er flyttet og det er første gang jeg laver nougatnødder,
i vores nye ovn. De blev desværre brændte.
Hold endelig øje med nødderne, så de ikke ender som mine ;)
Nødderne skal bare begynde at dufte og blive gyldne...

Hvad spiser du til morgenmad
når det skal gå stærkt?!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar