tirsdag den 5. november 2013

Foccacia / sandwichbrød....

I går var jeg hjemme fra arbejde fordi jeg har fanget mig noget influenza. Efter en hel dag på sofaen, var jeg ved at få kuller og besluttede at se om jeg kunne lave noget mad. Jeg elsker at lave mad og kan til enhver tid samle kræfterne til det. At lave mad er som terapi for mig. Jeg besluttede mig for at lave en ret i Jane Faerbers bog "spis dig mæt og glad" (se hendes blog her).
Jeg ville prøve og lave hendes foccaciabrød, da jeg har en del hytteost på lager. Jeg gik ud fra Janes opskrift, men fik lavet lidt om undervejs, da jeg ikke havde alle tingene hjemme. Opskriften i får her i indlægget er min udgave af brødet.



Foccacia:
En bageplade fuld

3 dl hytteost
6 æg
40 g smeltet smør
3 dl solsikkekerner
1 dl sesamfrø
2 spsk loppefrøskaller
1 tsk salt
2 tsk bagepulver eller 1 tsk natron

Topping
Hvidløgsfeta
flagesalt
Revet cheddar

Tænd ovnen på 170 grader. Blend hytteosten, så den er fri for klumper. Pisk herefter det smeltede smør og  æggene i. Mal kernerne og tilsæt det i massen. Tilsæt også loppefrøsskaller, salt og hævemiddel (bagepulver/natron). Rør blandingen godt sammen. Fordel dejen på en bagepapirs beklædt bageplade, med en våd dejskraber. Når dejen er fordelt jævnt i et lag på ca 3 cm sættes det i ovnen. Det skal forbages i ca 10-15 minutter.
Tag dem herefter ud igen og fyld topping på. Tryk fetaen ned i brødet og strø den revede cheddar ud over. Brødet skal herefter tilbage i ovnen og bage i ca. 15-20 minutter.

Tip: kan bruges som brød til tapas, suppe, sandwich osv. Put det topping på du kan lide. Fx. oliven, soltørrede tomater, timian, rosmarin osv.
OBS! Hvis du bruger natron som hævemiddel, reagerer det med solsikkekernerne og brødet bliver grønt. Dette er ikke farligt...
Jeg spiste lidt af brødet som sandwich til frokost i dag.

Jeg delte brødet i to og lagde halvdelen,
i fryseren.
 - Go´ apetit!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar