mandag den 13. januar 2014

Farmors hønsesalat...

I weekenden var jeg på Sjælland for at besøge min farmor og hun tryllede den mest fantatiske frokost frem til os. Der iblandt var der en kyllingesalat på sprøde salatblade og med bacon på toppen...

Jeg fik opskriften og kunne ikke vente længe på endnu en omgang lækker hønsesalat og har derfor lavet det til aftensmad i aften.


Farmors hønsesalat:
ca. 2 personer

4 skiver bacon
2 kyllingefileter
1 grøntsagsbullion terning
2 spsk god mayonnaise
1 spsk creme fraiche 18%
1-2 stilke bladselleri
1 sprødt æble
Sprøde salatblade (jeg brugte hjertesalat)
Salt og peber

Kog kyllingen i grøntsagsbuillonen i ca 15-20 minutter. Skær det herefter ud og lad det køle ned. Imens skæres æble og bladselleri i tern. Bland mayonnaise og creme fraiche med salt og peber. Det hele blandes herefter sammen og kyllingen blandes i. 
Steg baconskiverne sprøde og lad dem køle mens du skyller salaten og anretter med hønsesalaten. Baconen lægges på som skiver eller knuses.
Tip: Top evt med revet parmesan og udvid retten med bagte cherrytomater.


Den er virkelig virkelig anbefalsesværdig og jeg lavede selvfølgelig ekstra, så der også er til frokosten i morgen ;)





Og så kom der sne i dag, hvilket betød
at jeg brugte min eftermiddag på oprydning og
hovedrengøring af hele lejligheden - skønt!
 Nu vil jeg læse eller sy... vinter er hygge...
Lad os hygge :)

4 kommentarer:

  1. Lækkert! Jeg har netop på det sidste haft pønset på at lave hønsesalat, så når jeg får gjort det, vil jeg da bestemt overveje at bruge din opskrift - dog uden sellerien for mit vedkommende ;P

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Xenia, det synes jeg bestemt du skal gøre. Den er så lækker!
      Jeg er ikke selv vil selleri, men den smager på ingen måde igennem. Du kan dog også undlade den, men måske det skal erstattes af noget andet med smag i den dur. Hmm..,,det er klart forsøget værd. Giv gerne en melding tilbage uanset hvordan du vælger at lave den og hvis du bruger min opskrift må du da gerne linke til bloggen så den kan komme lidt mere ud i blogland :)
      God tirsdag

      Slet
  2. Uh, hvor ser det lækkert ud! Jeg er ikke selv til bacon, men min kæreste elsker hønsesalat og flirter lidt med LCHF, så måske skulle jeg overraske ham med sådan en portion? :D

    Super lækkert tip! :)

    Anna - http://thewonderwomanwannabe.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er altså fantastisk, så tror bestemt han vil elske den! :)

      Slet