lørdag den 5. oktober 2013

Romkugler - på den sunde måde...

Sidder du lige nu og overvejer hvad lørdagens treat skal være, er du landet på rette blogindlæg.
I mandags skulle vi have personalemøde på arbejdet og jeg fik luftet min plan om at lave nogle lækre dadelkugler, som jeg før har lavet til arbejdet. Man har dog et standpunkt til man tager et nyt og dadelkuglerne, blev erstattet af støvsugning og andre praktiske gøremål. Da jeg så ankommer på arbejdet senere og mine kollegaer opdager de manglende dadelkugler er der skuffelse hele vejen rundt. Altså sådan oprigtig skuffelse og jeg fik helt ondt i maven og dårlig samvittighed så jeg lufter en ny tanke - at jeg da bare medbringer kugler mandagen efter.
Og denne gang så skal jeg nok gøre det. Jeg ville dog prøve en lidt ny variant. Denne gang blev det romkugler (sidst have jeg lavet med nødder og nøddesmør).


Romkugler:
(ca. 10 stk)

7-8 dadler
2spsk kaffe
½ tsk rom essens
1-1½ spsk kakao
kokosmel

Udsten dadlerne og put dem i minihakkeren sammen med kaffe (eller instant kaffe blandet med lidt kogende vand), rom essens og kakao. Blend, blend og blend. Når massen er blendet ensartet er den færdig. Hvis den er for våd kan man med fordel blande lidt havregryn i, hvis man spiser den slags. Ellers en smule husk eller hakkede mandler også gøre det.
Rul nu små lækre kugler, som herefter rulles i kokosmelet. Sæt kuglerne på køl og så er de lige til at servere.
Tip: I dag legede jeg lidt med lakridspulver også som jeg blandede i noget af kokosmelen. Egentlig kan man rulle i alt hvad hjertet begærer fx. kakao, smeltet chokolade, hakkede nødder osv.
 Man kan også bruge proteinpulver i sine kugler, så er de perfekte efter træning da de indeholder kulhydrater, fedt og protein.

Så er du ligesom mig vild med romkugler,
er disse helt sikkert noger for dig!

Ps. du kan også følge mig på instagram. 
Det er dog min "personlige" instagram, 
men poster en del af min mad og træning.
Søg på Stefanievinther

3 kommentarer:

  1. GENIALT!!!

    (min lille hakker skriger, hver gang jeg hælder 150 gr. mandler i)..

    GLÆDER MIG til på fredag!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også deres kapacitet er begrænset. Min kan Heller ikke noget som helt hvis man smider for meget i.
      Men tak fordi du synes om indlægget. Har lige spist to og de smager himmelsk.

      Slet
  2. Uhm! De er super gode og meget nemme at lave. Jeg puttede lidt kokosmel i, i stedet for havregryn da jeg syns det blev lidt for vådt.
    Passer super godt til en kop kaffe med lidt fløde i, haps haps...
    Hilsen Trine

    SvarSlet