tirsdag den 7. maj 2013

Hjemmelavede proteinbarer

Jeg træner gerne minimum 3 gange om ugen og ofte lige efter arbejde (inden aftensmad). Det betyder også at jeg sjældent kan slæbe proteinholdigt mad med til træning og ej heller nå hjem i en rygende fart og spise noget.

Jeg har nu to gange haft isis lækkerbar (sukkerfri) med og de smager jo skønt, men men men de er fyldt med sødestoffer. Sødestoffer påvirker, ligesom sukker, blodsukkeret og det er jo det vi gerne vil undgå.
Desuden er de vidst nok ret kulhydratholdige og det er jo også fy fy når man prøver at holde et snorlige blodsukker og spise low carb.

Men anyways stod jeg i sidste uge stadig uden alternativ til lækkerbaren.Hvilket resulterede i at jeg den ene dag hev et stykke omelet op af tasken og spiste på vej ud af træningscentret - må ærligt indrømme at jeg følte mig dybt åndssvag. Hvis jeg havde været omverdenen havde jeg godt nok gloet og tænkt "WTF! FREAK!"

Min veninde havde, i sidste uge, inviteret mig til fødsesldag og nogle dage før tikkede der en sms ind - noget i stil med dette "vil du hjælpe med at bage torsdag. Jeg skal lave paleo boller og kage". Overbevist om at fødselsdagen var torsdag tænkte jeg straks - vagt i gevær! Hvad dælen sker der her. Jeg skrev til hende om det ikke var torsdag fødselsdagen var og hun svarede nej. FUCK! Ikke nok med at jeg nu ikke skulle til fødselsdag torsdag (øv), kunne jeg heller ikke komme fredag!
Jeg skrev så at jeg gerne ville bage med hende torsdag - jeg havde jo alligevel ingen planer ;)

Da vi så fik smækket paleo-bollerne sammen og derefter hev dem ud af ovnen og smagte tænkte jeg "Der var den!". Jeg spurgte efter opskriften og det er så den jeg har leget og eksperimenteret med i dag.
Den kommer her:

Proteinbar (ca. 10 stk):

2 æg
1 dl. solsikkekerner
½ dl. mandler
½ dl. hasselnødder
 ½ -1. dl. sesamfrø
½ -1. dl. hørfrø
1½ dl. kokosmel
1 spsk. honning
1 spsk. olivenolie
1 tsk. salt
1 most banan
1 fintreven gulerod
Kakao
Vaniliepulver
3 tsk proteinpulver (jeg bruger hamp protein pulver)
Evt.1 håndfuld rosiner, 1 tsk. stødt kanel, lakridspulver, revet æble
(kan varieres i de det uendelige - prøv dig frem)

Kerner og nødder hakkes i i blender/foodprocesser. Nogle fint og andre ikke, for at give lidt knas. Bland alle ingredienserne i en skål og pisk med elpisker. Dejen skal være lind. Form proteinbarerne på en bageplade med bagepapir. Bag i ovnen ved 200 grader i 15 minutter.

Mine så således ud før bagning

De endte med at smage FANTASTISK!
Jeg er dog ikke helt stærk i det med hvor meget protein man skal indtage efter træning. Dvs. at jeg ikke ved om der skal tilføres mere proteinpulver til barerne før de rent faktisk har den ønskede virkning. Smagsmæssigt kan de sagtens bære mere proteinpulver.
Er der nogen af jer kloge hoveder der kan belære mig om hvorvidt det er nok eller der skal mere til? Skriv gerne en kommentar eller skriv til mig på FB eller mail!

På forhånd tak :)

ps. Har en SKØN dag, som ubevidst er kommet til at handle om mig: Hvad JEG synes er lækkert, hvad JEG vil spise og hvad JEG har lyst til...

Morgenstatusopdatering på FB inkl billede:

Dejlig morgen. Sidder i vinduet og nyder en lækker morgenmad (fed græsk yoghurt, jordbær, kakao og hørfrø), hører p3 og smiler for mig selv. Livet er skønt ♥

Eftermiddagens statusopdatering:


At droppe træningen for at eksperimentere med (og spise) mad, for derefter at sidde på altanen (i den smule sol der er) og læse min nye LCHF kogebog er LYKKEN!

Har proteinbarer i ovnen - hvis de bliver gode skal jeg nok smide opskriften på bloggen...

LCHF bogen er selfølgelig Janes bog! Så langt jeg er kommet indtil videre er den anbefalelsesværdig og sætter folk godt ind i LCHF livsstilen, men mon ikke den fortjener et indlæg for sig selv ;)

Nu vil jeg nyde resten af dagen/aftenen med at få en veninde til spisning og derefter skal vi til foredrag med Christan Bitz 
- Adios 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar