mandag den 20. maj 2013

Frikadeller m. spinat og hytteost og sommersalat...

Det var aftenmenuen i går. 

Jeg elsker jo, som I nok har opdaget, tilbud og rester. Min kæreste og jeg har et lidt stramt madbudget. Det er nok et valg, men det er fordi vi ved at vi kan ;)
Retten er lavet på netop tilbud og rester. Jeg fik billigt hakket kalv og flæsk i Netto, da det var ved at ramme dato. Desuden købte jeg en billig hytteost også, som var tæt på dato og jeg havde en rest frossen spinat i fryseren. Sommersalaten blev ligeledes lavet af et par avocadoer der absolut skulle spises, en rest melon og lidt andet godt fra grøntsagsskuffen.

Sommersalat m. frisk spinat, melon, gulerødder, agurk, gul peber og avocado. 
En tomat on the side. 


Frikadeller m. spinat og hytteost:
(ca. 22 stk)

500g hakket kalv og flæsk
2-4 spsk Hytteost
1 stort løg
Spinat, frossen eller frisk
2 æg
Fiberhusk
Salt og peber
Evt. friske krydderurter. Jeg klippede lidt purløg fra altanen i :)

Tø spinaten op og press væden fra. Hak løget, så fint som du ønsker det. Bland det hele i en skål og ælt det sammen. Lad det vile et par minutter så fiberhusken kan suge noget af væsken, så bliver dejen nemmere at arbejde med. Herefter formes frikadellerne i den størrelse du ønsker det. Jeg bagte dem i ovnen ved 200grader i ca. 25 minutter, men de kan også med fordel steges på panden i en god smør (ikke smørbart eller margarine).

Den æltede fars.

Farsen er formet til frikadeller og klar til at komme i ovnen.


Jeg har i dag startet udfordringen op, hvor jeg i 14 dage ikke må spise sukker, kornprodukter osv. som jeg egentlig også gør normalt. Derudover må jeg ikke snacke. 
Jeg må spise til de 3 hovedmåltider og i forbindelse med træning.
Vi er 3 der er med på udfordringen nu, men vi kan altid blive flere..
join us :)


3 kommentarer:

  1. Lyder lækkert - dem laver jeg i aften!
    - jeg spiser heller ikke meget af hvede/pasta/kartofter/ris mm... men det skyldes også at min mave brokker sig meget af det...
    (- minus når jeg er på ferie, som vi lige har været - så nu skal jeg igang igen!)

    Laver meget mad uden det alt det stivelse -kan joine jer og smide nogle opskrifter op - hvis I altså stadig kører "kuren" ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej maria, dejligt når man får nogle kommentarer. Det er både hyggeligt og skønt med feedback :)

      Det er ikke som sådan en kur vi er på . Jeg spiser sjældent stivelse og kornprodukter fordi det påvirker mit blodsukker for meget ofte- læs evt resten af mine indlæg for mere indsigt i bloggen og mit valg :)

      Er glad for at du vil prøve min opskrift af. Det er super lækre og springfyldt med gode næringsstoffer og mættende proteiner :)

      Slet
    2. Hej maria, dejligt når man får nogle kommentarer. Det er både hyggeligt og skønt med feedback :)

      Det er ikke som sådan en kur vi er på . Jeg spiser sjældent stivelse og kornprodukter fordi det påvirker mit blodsukker for meget ofte- læs evt resten af mine indlæg for mere indsigt i bloggen og mit valg :)

      Er glad for at du vil prøve min opskrift af. Det er super lækre og springfyldt med gode næringsstoffer og mættende proteiner :)

      Slet