mandag den 15. april 2013

Træningsmad...

Skal være god benzin!
Grundlæggende bør man jo altid ernære sig med god benzin og give kroppen det, den har det bedst med, men når man træner er det bare ekstra vigtigt.
Jeg mærkede det på egen krop i sidste uge, da jeg blev dårlig til en stepfit time. Jeg blev så skidt tilpas at jeg måtte fortlade timen og gik ned og købte en proteinbar. Den indtog jeg så mens jeg trak cyklen hjemad. Det var lidt en forskrækkelse, da jeg ikke har oplevet det før. Samtidig også et kæmpe irritationsmoment da jeg jo var nede i centret og motiveret for at træne, og så var "tvunget" til at afbryde træningen...øv!

Anyways vil dette indlæg handle om nogle af de ting jeg bruger før og (oftest) efter træning.
Man kan sige at en træningssnack gerne skal indeholde både proteiner, fedt og kulhydrater. Kulhydraterne er heller ikke nær så "farlige" og påvirker ikke blodsukkeret så voldsom efter træning, da insulinreceptorerne er mere modtagelige og knap så følsomme. Det hele er dog stadig med måde ;)

Træningssnacks behøver ikke være det helt store cirkus, men kan blot være:
- tun
- skyr
- æg (eller anden æggeret)
- mathilde kakao (skulle eftersigende have den rette fordeling af fedt, protein og kulhydrater)
og sikkert en masse andet godt :)

Her er var eftertræningsnacken blot en kop mathilde kakao (den uden sukker) m. appelsin.
Det var efter en omgang hygge badminton, så det krævede ikke at få fyldt de store depoter op ;) 

TIP: Lav evt din egen varme kakao af sødmælk og bagekakao. Varm mælken i en lille gryde og pisk kakaoen i. Kan evt sødes, men det er en smagssag om det behøves.

 Denne træningssnack er en kakao-shake.
 Opskrift:

Bagekakao
Kokosmælk (eller alm mælk/fløde)
vaniliepulver
frossen banan
evt. lidt skyr

Smid hele molevitten i en blender og efter kort tid er der serveret - bonus: Den smager himmelsk!
(Shaken kan vel egentlig varieres i det uendelige efter hvor fed man vil have den, hvilken smag, hvor tynd osv.)

Denne eftertræningssnack er en bærsmoothie og en rest æggekage.

Den her eftertræningssnack er faktisk blogget tidligere. Det er proteinpandekager (kesoklatter). Find opskriften længere nede ;)


Lige til sidst vil jeg slå et slag for mad over bål!
jeg har brugt de sidste to weekender på spejder og livet i det fri. Den første weekend var en forårstur med mine juniorspejdere og der sørger vi altid for at få pumpet en masse grøntsager i dem.


Weekenden efter var vi udelukkende ledere afsted og dagen stod i madlavningens tegn og det var fantastisk. Vi lavede vores egen fars og stoppede i en tarm. Vi kogte den og plankede den derefter op og gav den varme ved bålet. Vi lavede også ost og varmede en stryhns leverpostej i vores bålovn.


Om eftermiddagen havde jeg forberedt noget "spejder-welness" til de kvindelige ledere, mens mændende tændte op i grillen til aftensmaden (culotte, hjemmebagt brød og wok´ede grøntsager).
Jeg havde lavet en ansigtmaske af avocado og brun farin, fodbad med eukalyptus fodsalt, kogende vand med stykker af frisk ingefær og presset citron saft, ild i pejsen og stearinlys på bordet. Wunderschøn!




Sikke lunt det har været i dag. Jeg nyder at dagens sidste solstråler kommer ind af vinduet, men jeg skriver dette indlæg og ser masterchef :)
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar