tirsdag den 9. april 2013

Desserter...

Er fantastiske - især hvis man som mig er 100% sukkerfri i denne måned!

Som I nok kan regne ud kommer dagens blogindlæg derfor hovedsageligt til at handle om desserter. Jeg vil give jer opskriften på 3 desserter. Kun den ene er HELT uden sukker, men de andre er tilgengæld LCHF.

Den første opskrift synes jeg, skal være den sukkerfrie. I fredags ville jeg forkæle min søde kæreste med en lækker dessert. Jeg besluttede mig for at lave Peanutbutter-kakao-is. Det er selfølgelig ikke is i den klassiske forstand, men hold nu kæft hvor smagte det godt!

Opskriften på Peanutbutter-kakao-isen får du her:

3 modne frosne bananer
2 spsk peanutbutter
3 spsk kakaopulver (uden sukker self. fx bagekakao)
1 tsk vaniliepulver (ikke vaniliesukker)
2 spsk koldt vand


Det hele smides op i en blender og så giver du den bare fuld gas. Jeg tog også lidt frosne blåbær op af fryseren og hældte lidt varmt vand over. Op i en skål med den hjemmelavede is og blåbærene oven på 
- wupti !


Som sagt smagte det fantastisk og desserten blev indtaget i sengen, under dynen med "par terapi" i fjernsynet.

Den næste dessert jeg vil dele med jer lavede jeg før den sukkerfrie måned gik i gang.
Opskriften er fundet på low carb lækkerier og desserten er en
laktosefri Panna cotta:

1 dåse (stor) kokosmælk 
1/2 dl sukrin eller andet sødning (tror også det ka udelades - prøv)
1/2 tsk. vaniljepulver (uden sukker)
150 gram 85% chokolade
2 blade husblas

Husblassen lægges i blød i koldt vand. Kokosmælk koges op med sukrin og vaniljepulver. Når massen koger, tages den af varmen. Chokoladen brækkes i mindre stykker og røres i. Massen afkøler lidt, hvorefter vandet vrides af husblassen, og denne røres i. Massen fordeles anrettes, evt. med lidt bær eller hakkede nødder på toppen.
Panna cottaerne stilles i køleskabet mindst 4 timer før servering.

Min Panna cotta kom til at se sådan her ud og jeg pyntede med vindruer skåret i halve. Desuden havde jeg hakket lidt nødder og lagt i bundet af glasset, inden massen blev hældt op.
Da jeg kom lidt sent i gang og vi derfor ikke kunne have den på køl lang tid nok, var den meget kvalm. Vindruerne reddede det lidt, men ingen af os kunne spise mere end halvdelen - ØV! Jeg tror dog at den kan blive fantastisk lækker, så giv det et forsøg.
Angående sukkerfri måned kunne denne her sikkert også sagtens laves med bagekakao.

Den sidste dessert jeg vil dele med jer, blev utrolig vellykket. Det er dog nogle måneder siden at jeg lavede den men, når den sukkerfri måned er slut, skal jeg helt sikket lave den igen!
Desserten er fundet her hos madbanditten.

Bounty-barer:

 Halvdelen af cremen af 1 stor dåse kokosmælk (skal have stået i køleskabet så den har delt det fede fra "vandet)
1 spsk sukrin eller anden sødning ( Jeg brugte dog intet sødemiddel)
75 g. kokosmel (måske mere afhængigt af hvor meget kokosfløde, du får ud af dåsen)
100 g. mørk chokolade 70-85%

Kokosmælken smeltes i gryde. Sukrin tilsættes og til sidst kokosmelet. Beklæd en bageform eller en rugbrødsform med plastikfilm/bagepapir og pres kokosmassen derned. Lad massen stå i køleskab nogle timer, så den stivner og du kan skære den ud i små mundrette firkanter eller mere som barer. Smelt chokoladen i vandbad sammen og dyp dine små bountyer deri ved hjælp af to gafler (eller pensel dem med chokoladen). Køl af i køleskab igen og HAPS!

Billedet er tyvstjålet fra madbanditten, da jeg ikke tog nogle billeder da jeg lavede dem.
 
I weekenden var jeg på forårslejr med mine juniorspejdere. Her har vi en tilbagevendende tradition. Nemlig dessertkokurrence. Vi samler en masse forskellige ingredienser på et bord og hver patrulje skal skiftes til at vælge én ingrediens. Der ud af skal de så lave den lækreste og pæneste dessert. Jeg måtte jo ikke smage pga sukkerforbuddet, men årets bud endte med at se således ud:






Jeg må ærligt indrømme at børnene sjældent vælger ingredienser ud fra hvad der passer sammen, men derimod hvad de godt kan lide. fx. kagebunde og krymmel hehe. Så årets desserter var ekstraordniært pæne og efter sigende lækre.
Jeg lavede aftensmaden over bålet. det blev grøntsager, som børnene hakkede, med kokosmælk, ingefær og hvidløg. Mmmm....


 Jeg må også lige dele et billede af mine nye æggebægre. Jeg er tosset med retro looket og farven!

Desuden gror vi, for tiden, karse og urter i vores vindueskarm i køkkenet. Vi har til aften fået salat med karse. Forhåbentlig kommer krydderurterne også snart op.

Nu vil jeg bruge aftenen på at se "luksusfælden" og "køkkenkrisen". Ingen af delene kan jeg sætte mig ind i, da jeg ikke synes man kan bruge penge man ikke har og ELSKER at blive inspireret til og lave mad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar