mandag den 31. august 2015

Hel kylling i støbejernsgryde (römertopf)...

Vi er begyndt at mærke det - eller jeg er begyndt at mærke det!
Det er blevet koldere, dagene er lidt mere grå og morgenerne ikke så lyse som tidligere. Efteråret nærmer sig og det betyder comfortfood, stearinlys og tæpper. 

Personlig holder jeg af alle årstiderne og er meget taknemmelig over at bo i Danmark hvor vi får lidt af det hele. Selvfølgelig sidder jeg også på cyklen i modvind og silende regn totalt opgivende og på randen til at bryde sammen af frustration og udmattelse....men jeg synes faktisk at der alligevel er noget over efterår og vinter. Jeg tror det er hyggen. De mørke aftener pakket ind i tæpper, med simremad og stearinlys på bordet.

Derfor skal I i dag have en opskrift på lækker simremad. Opskriften lægger op til at blive lavet i en eller anden form for gryde der kan tåle ovn (altså uden plastik håndtag). Selv bruger jeg en støbejernsgryde. Jeg vil dog vove og påstå at retten også sagtens kan laves i et ovnfastfad :)





Undskyld det dårlige billede!


Hel kylling med rodfrugter i støbejernsgryde:
ca. 4 personer

1 stor hel kylling (her er brugt en økokylling)
4-5 store rødbeder
5 store gulerødder
2-3 store løg
salt, peber og timian
olie
1 dl vand
Evt. hvidløg eller chili for mere smag

Rens kyllingen, hvis dette ikke er gjort på forhånd. Kom den ned i din gryde. Krydder den. Herefter skrælles rodfrugterne og skæres i grove stykker. Kom dem ned omkring kyllingen. Løgene skrælles og skæres også i grove stykker og kommes i gryden. Hæld olie og vand ud over og kom låg på gryden.
Det hele skal simre ved 200grader i ca. 60-90 minutter alt efter kyllingens størrelse.
Tag gryden ud og anret på en tallerken. evt. med lidt syltede agurker og remoulade.

Tip: brug de rodfrugter og krydderier som du bedst kan lide. fx. kartofler, græskar eller persillerod. Desuden er den væde der kommer genial at bruge som fond til sovs eller supper. Frys den ned og tag op når du skal bruge den!

Det var simpelthen så nemt og lækkert,
så selvom det var første gang med støbejernsgryden
er det i hvert fald ikke den sidste!

God mandag....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar