tirsdag den 10. september 2013

Gammeldags æblekage - på den sunde måde...

Vi fik en kasse haveæbler med hjem i søndags og jeg tænkte straks at det måtte skulle koges til æblemos (uden sukker) - men hvad så derefter.... 

Første idé var hjemmelavet tomatketchup, men der skal kun bruges ét æble. Så det vil jeg vente med. Så kom jeg på at lave gammeldags æblekage. Som barn lavede min farmor det altid og alle elsker hendes æblekage, det har dog aldrig sagt mig noget. Jeg tænkte "hvad fanden, måske kan jeg lide det nu... men i hvert fald kan min kæreste".



Jeg fandt en opskrift på æblemos på nettet, da jeg aldrig har prøvet at lave det før. Jeg fulgte opskriften og erstattede sukker med en smule honning. Og så kørte det bare der fra....

Gammeldags æblekage - på den sunde måde:

Æbler
1 dl vand
1 spsk honning
1 vaniliestang
Græsk yoghurt
1-2 dl Mandler

Skræl æblerne, skær kernehuset fra og skær i både. Put æblerne i en gryde med vand. Del en vaniliestang på midten og skrab kornene ud. De skal også op i gryden og det skal resten af vaniliestangen også. Put ½ spsk honning i og så skal det blot koge. Det skal koge til der er æblemos. Vurder selv hvordan du vil have den.
Lad mosen køle af.





Hak mandlerne og rist dem på en pande med ½ spsk honning. Lad det køle af.
Saml æblekagen i et glas eller en skål ved at lægge æblemos, honningristede mandler og græsk yoghurt i lag.
Volia! Så er der dessert.





Min kæreste, nå nej siden i lørdags jo min kone...
det skal jeg vidst lige lære, gav den topkarakter.
Og vi er begge dessertgrise, så et kompliment fra den front,
er værd at tage til sig..

Velbekomme

Ingen kommentarer:

Send en kommentar