mandag den 4. januar 2016

Anmeldelse af Sofia Sommers bog: Sunde vaner smuk figur – 7 enkle trin til en krop du elsker



Jeg har været så heldig at jeg har fået Sofia Sommers smukke bog fra politikkens forlag. Den vil jeg give en anmeldelse af i dette indlæg. Anmeldelsen er min egen holdning.
Desuden vil jeg poste en opskrift fra bogen, som indblik og inspiration.

 

Første indtryk:
Lige når jeg får bogen i hånden tænker jeg at den er lækker og solid. Designet og billederne på omslaget, får mig dog til at føle mig ung. Jeg føler mig ikke ramt og synes ikke billedet på forsiden fortæller mig hvad bogen handler om. Det kunne for mig lige så vel være en bog om havearbejde.
Det sagt er det en virkelig lækker kvalitet at bladre i. Tykke sider. Flotte og overskuelige opstillinger i teksten og smukke billeder. Sommer er det første ord der falder mig ind. Lyse sommerbilleder, der slet ikke passer til den grå og julede vinterdag jeg modtager bogen på.
Bogen indeholder også sider hvor du skal teste dig selv, skrive hvordan du har det og kan indsætte billeder. Sofia gør bogens indhold og dit vægttab til en rejse og bogen kan derfor bruges som en form for dagbog.
Citat s. 13


Hvis traditionelle slankekure virkede, havde overvægt ikke eksisteret

Gennemlæst:
Sofia gør det let og gennemskueligt. Det er ikke en bog der har faste retningslinjer som fortæller dig at du ikke må spise chokolade, men til gengæld skal spise laks hver tirsdag. Tværtimod er det en bog der fokuserer på at guide dig til en sundere livsstil i forhold til kost og motion, men den tager i høj grad også udgangspunkt i de psykologiske faktorer der spiller ind.
Stol på at du kan mærke hvad der er bedst for dig
For nogle år siden havde jeg sagt op i røven med den sætning, det eneste der er bedst for mig er chokolade. Men sætningen giver god mening i relation til ønsket om at få det god med sin krop og i sin krop. Du skal lærer at lytte til hvad din krop fortæller dig og ud fra dette nærer den med det bedste.
Bogens trininddeling gør det nemt at overskue og der er en del tests i bogen som kan fortælle dig hvor du er lige nu og senere i forløbet, både mentalt og fysisk. Desuden kan jeg godt lide den dagbogsfunktion det skaber at man skriver om sit velbefindende og sætter billeder ind osv. Jeg er personligt også en sucker for damebladstests og dagbogsskriverier – måske det er derfor jeg bliver ellevild over det indhold.
Jeg synes også at bogen lægger op til at det skal være nemt. Det skal ikke være en plage at leve sundt. Det er ok at fokusere på basis som væske, søvn og grøntsager. Det er vigtigt at droppe en masse forbud og ikke mindst er det ok at springe over hvor gærdet er lavest! Hvis du ikke orker snitte salat, så køb en færdigsnittet. Hvis du ikke gider løbe eller spinne, så gå en tur.


Mad, vand og søvn er helt basale behov, der skal opfyldes først. Dernæst skal du skabe trygge rammer for din krop

Bogen starter blidt ud og putter derefter flere og flere lag på og det tror jeg personligt er den bedste måde at gøre det på. Hvis du forsøger at ændre alle uvaner på én gang, vælter korthuset!
Sidst men ikke mindst bliver du guidet igennem kostens sammensætning af protein, kulhydrat og fedt. Der er masser af lækre opskrifter på hovedmåltider, dressinger, dips, smoothies, kager og meget mere.

Alt i alt en anbefalelsesværdig bog, som jeg synes lægger sig utrolig meget op af hendes onlineforløb, som jeg har deltaget i og anmeldt her.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar